steffers

Parempaa pyöräilyä Tampereella

Tampereen kadut kuuluvat kävelijöille, pyöräilijöille, joukkoliikenteelle että yksityisautoilulle. Katutila on kuitenkin rajallista ja kaikki liikkumisen tavat eivät aina mahdu samoille kaduille. Tämän takia kaupunkisuunnittelu vaikuttaa usein jatkuvalta vastakkainasettelulta eri liikkujaryhmien välillä. Sen ei välttämättä tarvitse olla sellaista. Kun kaikkia liikkumisen muotoja kohdellaan järkevästi, kaikkien elämä helpottuu.


Tämänhetkinen pyöräilykartta Tampereella on sekava. Epäselvästi merkityt pyöräilykaistat johtavat siihen että jalankulkijat kävelevät vahingossa pyöräkaistoilla ja toisinpäin, mikä lisää ristiriitatilanteiden riskiä. Toisaalta myös autoilijoita harmittavat autojen seassa puikkelehtivat pyörät, joiden puikkelemehtinen joskus johtuu siitä, että pyöräkaista jatkuukin sekavasti tien vastakkaisella puolella. Keskustassa ei myöskään ole läheskään tarpeeksi pyöräparkkeja, mikä lisää keskusta-alueelle jätetyn pyörän varastetuksi joutumisen riskiä.


Konkreettinen ja näkyvä, usein keskusteltu toimenpide olisi Hämeenkadun muuttaminen joukkoliikenteen, kevyen liikenteen ja jalankulkijoiden kaduksi. Se ei ole tälläkään hetkellä autoilulle kovinkaan suotuisa. Pyöräilyn ja joukkoliikenteen mahdollisuuksia tulee parantaa kuitenkin koko Tampereella. Uudet rakennettavat asuinalueet tulee kaavoittaa jo valmiiksi joukkoliikennettä ja pyöräilyä silmälläpitäen. Erityisesti voidaan panostaa joukkoliikenteen ja pyöräilyn yhdistämistä rakentamalla esimerkiksi pyöräparkkeja bussipysäkkien lähelle. Tämä helpottaa myös autoilua; pyöräilijät sekä bussin ja ratikan käyttäjät vievät vähemmän tilaa kuin autoilijat, joten ruuhkat vähenevät.


Pyöräilykeskustelun ei tule keskittyä kuitenkaan pelkästään Hämeenkatuun tai keskusta-alueeseen, vaan pyöräreittejä tulee parantaa ja selkeyttää koko Tampereella. Käytännön esimerkki on tullut monta kertaa vastaan kun on yrittänyt pyöräillä niinkin selkeältä kuulostavan matkan kuin Nekalasta Hervantaan; opastettu reitti vaikuttaa pikemminkin pyöräilijän kiusaamiselta kuin opastamiselta kaikkine metsäpolkuineen ja sekavine opasteineen.


Kadut tulee pitää myös kunnossa. Keskeistä kunnossapidossa on liikkumisen turvallisuus, johon vaikuttavat paitsi katujen kunnossapito ja auraus talvella, samaten hyvä katuvalaisu. Valitettavasti yksi keinoista joilla kaupunki on yrittänyt säästää XL-ryhmän vallassaolon aikana on ollut katuvalaisun vähentäminen. Kunnossapidon ja valaistuksen sijasta on satsattu ennemminkin esimerkiksi Rantaväylän tunnelin suunnitteluun.


Itse koin säästöjen aiheuttaman valonpuutteet ongelmaksi etenkin ollessani kesälehdenjakajana Härmälässä. Kun katuvaloja ei pidetä päällä kaikilla tienpätkillä tai niitä himmennetään postiluukkujen löytäminen ja lehdenjakolistojen lukeminen on vaikeaa otsavalon kanssa. Myös turvattomuus lisääntyy.


Liikenteen sujuvuus ja kaduista sekä niiden valaistuksesta huolehtiminen vaikuttavat tavallisen ihmisen arkeen. Jos pyörä, auto tai muu kulkuväline vahingoittuu tai varastetaan puutteellisen kunnossapidon tai valaistuksen takia, voi koitua pitkä penni. Ongelmat vieläpä kasaantuvat talvella riittämättömän katuvalaisun aiheuttaman pimeyden ja puutteellisen pyörä- ja autoteiden auraamisen ollessa yhteistekijöinä liikenteen hankaloittamisessa.


Monet pyöräilyn parantamiseen liittyvät investoinnit ovat verrannollisesti varsin pieniä. Esimerkiksi pyöräväylien suhteen tärkeämpää ei ole niinkään se, että pyöräteitä on mahdollisimman paljon, vaan se, että ne on merkitty selkeästi ja että ne etenevät loogisesti. Tampereen kaupungin nykyinen investointipolitiikka on näkyvine projekteineen usein sellaista, että yksittäisten projektien suhteen tähdätään korkealle mutta kaikki mahdollisuudet on kuitenkin myös rysähtää alas. Kasvava kaupunki tarvitsee investointia ja lainanottoa, mutta näkemyksen tulisi olla kokonaisvaltaisesti hajautetumpi ja sellainen, joka tunnustaa pienen olevan usein kauniimpaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat